Șoni Mako și cele 25 de avioane

Ceasul bate de ora 12:00, iar nea Rakși e la ușă. Răsucește cheia și coboară sprinten scările blocului de patru etaje din Piața Daciei. Aici, chiar în centrul Buzăului, pe la mijlocul anilor `60, a primit un apartament cu trei camere, el și ceilalți colegi aviatori. Împinge greu ușa de metal de la intrarea micului bloc cu trei etaje. ”Ce bine că n-au făcut-o și p`asta din termopan.”

Nea Rakși e un bătrânel care nu sare de un metru șaizeci. Chelia îi strălucește în soarele sfârșitului de august, însă nu-i lipsește sprinteneala de altă dată, chiar dacă are aproape 80 de ani. Pașii îl poartă repede prin curtea interioară a blocurilor, un cub în care claxoanele și agitația micului oraș de provincie nu pătrund.

În două minute e așezat deja pe terasa Hotelului Corona, iar pe fața de masă albă îl așteaptă o carafă de vin rece. Șterge cu degetul gros bruma carafei. E ca un termometru care îi spune că muscatul are temperatura potrivită. Toarnă în pahar și apoi chelnerița cu șorț alb îi desface o sticlă de apă minerală. Harghita, înghețată parcă în timp. Șprițul e gata, iar nea Rakși ridică paharul și apoi îl înclină la orizontală. Apa minerală sfârâie pe asfaltul încins al terasei. Duce apoi paharul la gură și îl bea pe nerăsuflate.

E 29 august și azi se face un an de când Șoni a plecat. S-a catapultat către văzduh. El, care ura să își abandoneze avionul. Nea Rakși e ultimul din Sfânta Treime. El, Șoni și Coroama impresionau la puținele demonstrații aviatice din București și croiau caracterul piloților la școala de la Bobocu, singura din țară. Acum e singur la terasa la care șprițuiau cu vin de Panciu.

alexandru mako

Cel mai mare miting aviatic din România

Îi vine în cap acea zi nebună: 16 iunie 1968. Au fost 600.000 de bilete puse în vânzare. Doar 5 lei. Au fost râuri de oameni pe aeroportul Băneasa, la cea mai mare demonstrație aviatică din istoria de după al doilea Război Mondial a României. Șoni Mako și alte patru avioane MIG-15 au venit în formație Cocor deasupra tuturor. Era pentru prima dată când cinci MIG-uri executau acrobații în formație de cinci. Viraje stânga dreapta cu înclinare de 45 de grade, picaje cu unghi de picaj de 30-35 de grade, șandele, viraje de luptă de stânga și de dreapta, ruperea formației în evantai la doar 500 de metri. Toți cei de la sol apaudau și chiuiau. Au scris chiar și ziarele internaționale. Șoni și Rakși erau acolo: unul pe stânga, altul pe dreapta.

Mig-15

Deși nu îi despărțeau mai mult de șase ani, n-a putut să-i spună niciodată pe nume. Mereu îi spunea nea Șoni. Îl respecta prea mult. Era omul care îi deschisese calea spre aviație. De altfel, toată lumea îl știa de Șoni, un alint de la Șandor, traducerea maghiară a lui Alexandru.

De la bijutier la planorist

Alexandru Mako se născuse la Arad în 1931. Pe la 15 ani drumul lui în viață era deja croit. Tatăl lui îl făcuse ucenic la bijuteria fratelui său. Învăța să topească aurul. Dar nu putea să-și topească din minte păsările de fier germane care brăzdau văzduhul în vremea marelui război. Își dorea să fie acolo sus. Așa că s-a apucat de aeromodelism și apoi de planorism pe la 16 ani. A falsificat semnătura tatălui ca să intre la școala de zbor, pentru că ai lui erau împotrivă.

alexandru mako

În 1950, Șoni Mako obținea brevetul de pilot. Și, deși avea doar 19 ani, a fost oprit ca instructor de zbor la școala pe care tocmai o absolvise, la Tecuci. Era fantastic pe IAR-80, avionul cu care România a luptat în Al Doilea Război Mondial. Visase la păsările de fier, iar acum pilota una.

Șoni nu s-a oprit aici. Trei ani mai târzu se urca în supersonic și îl dovedea și pe ăsta. Brevet pentru MIG-15 și el, un puști de numai 22 de ani, avea ocazia să-i ajute pe ofițeri să facă trecerea la acest nou tip de avion. N-ai crede că la vârsta la care unii ascundeau băutura de părinți, Șoni nu se culca mai târziu de ora 21:00, mânca regulat, avea grijă la ce i se punea în farfurie și ocolea alcoolul. Rigoarea militară îl făcea să se dezbrace într-o anumită ordine. Ordine care i-ar fi permis să-și încalțe rapid șosetele și pantalonii în caz de urgență.

alexandru mako

Erou după ce ”l-a redresat la spicele de grâu”

Atunci când Rakși l-a cunoscut pentru prima dată, puștiul era privit ca un erou. Între 1951 și 1956 devenise celebru în toată țara. Prin 1951, ateriza cu un Fleet-10 G pe una din străzile Galațiului. Abia decolase de pe aerodromul din localitate, când blindajul elicei s-a desprins. I-a venit ideea nebună după ce a survolat o stradă mai lată și a văzut că mașinile treceau rar. L-a pus jos și a devenit erou.

Avion Fleet F-10 G

Doi ani mai târziu a rămas fără elicea unui IAR-80, pe care l-a culcat ușor pe un câmp de lângă Tecuci.

Numele lui a fost pe buzele tuturor în 1955, în cadrul unui miting aviatic desfășurat pe aeroportul de la Băneasa. Pilota un MIG-15 când conducătorul de zbor i-a comunicat o altitudine prea mică pentru o răsturnare. Motorul de la trimerul profundorului era ars, iar avionul a devenit greu de controlat. A fost la numai cinci metri de o catastrofă aviatică. Poate una dintre cele mai mari din istoria României, având în vedere că era o demonstrație cu mii de oameni la sol.L-a redresat la spicele de grâu, cum zicem noi”, își amintește Rakși. A exclus catapultarea. A salvat situația, însă avionul s-a torsionat atât de tare în urma manevrei încât a intrat în reparație. El s-a ales cu un icter mecanic, o boală care trebuia să-l țină pe bară șase luni. Doctorul era prieten bun, așa că după trei luni a primit ștampila care îi dădea voie să se urce din nou în avion. S-a întors la timp pentru a zbura printre nori la filmările peliculei Vulturul 101.

alexandru mako

”Ploșniță. Așa-mi zicea. Pentru că mă țineam după el ca o pleoșniță. Eram umbra lui. Unde mergea el, mergeam și eu. Când a văzut că mă pricep să zbor a început s-mi dea de lucru. Făceam zborul nostru obișnuit, vreo sondă meteo sau ceva de antrenament, și apoi îmi zicea să mă țin după el. Să-mi arate ce nu era în manual. Mergeam deasupra munților și începea. Totul era la limită. Ce vezi tu la Turkish Stars azi, noi făceam atunci. Din manșă. Fără sisteme”. Nea Rakși duce mâna spre carafă și își mai toarnă un ultim pahar. Apoi apa vine să se împreuneze cu vinul.

Instructor de vrie

Tot Șoni l-a învățat să intre și în vrie. Erau doar trei, patru piloți români care puteau să inducă această stare incontrolabilă avionului. Un picaj ce supunea la forțe incredibile pilotul, aflat la limita cunoștinței. Șoni Mako îi alegea pe cei mai buni și apoi îi învăța să intre controlat în vrie. Era ca un fel de bonus pentru cei talentați.

MIG-21

Au fost și momente grele. Unul dintre elevii săi s-a izbit de pământ cu avionul pe care îl pilota în timpul antrenamentelor. S-a sinucis. Iar Șoni a fost retras de la zbor și anchetat. Un comportament deviant trebuia observat de superiori. La trei săptămâni de la tragedie, părinții tânărului pilot au descoperit un bilet de adio în sertarul său. Tocmai fusese părăsit de femeia pe care o iubea.

Șoni Maco a iubit și el la rândul lui. Mult. Însă, pe lângă toate farmacistele și notărițele pe care le cucerea cu un zâmbet curajos aruncat pe sub mustață, a iubit-o pe Zoia. Soția lui, cunoscută la Ivești, pe care prietenii o alintau Zizi. Zizi și Șoni, un cuplu pe care îl vedeai la reuniuni ale camarazilor aerului organizate pe la Casa Armatei sau Cercul Militar.

Pilot de încercare

A sfidat moartea când era tânăr și nu se temea de prăbușire. Tocmai de aceea a fost unul dintre puținii nebuni care s-au încumetat să fie piloți de încercare. A pilotat avioane construite în premieră de ai noștri sau avioane care ieșeau după reparații capitale de pe poarta mecanicilor de la Bacău, cei mai buni doctori în aviație la acea vreme.

În 1969 a refuzat încă o dată să se catapulteze, deși o paletă de a turbina MIG-ului 15 a cedat, iar motorul a murit. A reușit să aterizeze în siguranță, chiar pe pista școlii de aviație de la Bobocu. O reușită despre care a scris din nou presa internațională.

alexandru mako

Despărțirea de zbor

După ce a trecut pe la toate bazele de aviație din țară, Șoni Mako a decis să rămână instructor la Școala de la Bobocu. A primit și el un apartament în blocurile cu patru etaje din centrul Buzăului, ca și Rakși. Acum erau și vecini. S-a retras de la manșă în 1981, după ce a învățat să zboare generații întregi de piloți militari și după ce strunit nu doar o pasăre de fier, așa cum visa în copilărie. Ci 25. Dintre care trei planoare, 13 tipuri de avioane clasice și nouă tipuri de avioane cu reacție, marea lor majoritate MIG-uri. În tot acest timp a adunat 4024 de ore de zbor și 12.153 de aterizări.

alexandru mako

După ce s-a retras, Șoni s-a întors la sport. În tinerețe făcuse kaiac canoe 8+1 la UTA Arad, fotbal, handbal în 11 și tenis. Pe la 62 de ani își împărțea timpul între terenurile de tenis din Buzău și nepotul său, pe care îl învăța să meargă pe skateboard. S-a stins în 2015, când mintea puștiului devenit instructor la 19 ani uitase deja de sunetul apocaliptic al MIG-ului, de elevii care strigau în cor ”Să trăiți!”, de Zizi și chiar de Rakși.

Rakși nu l-a uitat. Și le spune acum tuturor: ”Mă, ce-am făcut eu cu Șoni Mako ăsta, voi nici nu visați”.

alexandru mako

 

Fotografii din arhiva personală a familiei Mako, actualmente Maco.

Comments

  1. Szabao (Mako) Ildiko August 29, 2016 / 5:41 pm

    Cel mai iubit unchi al meu! Fratele tatalui meu, un om frumos si plin de viata cu care mavoi mandrii cat traiesc! Odihneasca-se in pace! te iubesc mult Sanyikam draga!

    • Bogdan Mirică August 29, 2016 / 8:54 pm

      Mă bucur că această poveste v-a trezit amintiri frumoase.

  2. Susana Neusatz August 30, 2016 / 5:51 pm

    Va multumesc mult pentru acest articol scris despre Soni,verisorul meu primar.Intotdeauna era sarbatoare in familie cand venea in vizita la Arad.Am amintiri foarte placute legate de el.El traieste mai departe in sufletele celor care l-au iubit.Nu-l voi uita cat traiesc.Sa-i fie tarana usoara! Nyugodj békében Sanyi!

    • Bogdan Mirică August 30, 2016 / 7:23 pm

      Și eu vă mulțumesc pentru cuvintele frumoase.

  3. Titus Victor Stefancu August 29, 2017 / 4:36 pm

    Adevărate legende ale Aviației Militare românești cei 2 erau priviti ca niste semizei la sfârșitul anilor ’70 când eram noi în școală.Modul simplu și profesional cu care abordau problemele legate de zbor ne făceau să îi respectăm infinit mai mult.Ma simt mândru că i-am cunoscut.

    • Bogdan Maco August 29, 2017 / 10:03 pm

      Ma bucur ca Bogdan Mirica a reusit sa va aduca aminte de cei doi. Ganduri bune.

  4. Lupea Ștefan August 29, 2017 / 7:06 pm

    O surpriză foarte plăcută, articolul …sau povestirea …sau aducerea-aminte! despre doi piloți de legendă ai aviației militare românești! Desigur, figura centrală este domnul comandor (sunt sigur că i-a fost convertit gradul din cel de colonel, în cel de comandor !) MAKO ALEXANDRU, dar povestește ”NEA RACȘI” și acest fapt îl face părtaș istoriei colegului său! Amintirile mele personale se leagă de numele celor doi piloți și de vremea școlii (anii 1971-1974) și în special de zborul cu reacție – zborul cu MIG-ul 15! Acolo, la pistă, în asurzitorul zgomot al motorului VK-1, în grupul elevilor care ne așteptam rândul la zbor, rememoram și repovesteam „poveștile” auzite de la mai tinerii instructori Nae Panaiete, Fulop, … care traiseră pe viu multe din „faptele de arme” ale „maeștrilor” Toth, Mereu, Secară, Papămere, Văleanu, Mako, Racși, Coroamă, Cornea, etc! Cum la vremea aceea noi nu am avut șansa să zburăm prea mult cu MIG-ul în școală (doar vreo 15-20 ore) nu am „prins” decât puține evoluții cu acești „maeștrii”, fiind arondați tinerilor instructori în formare. Care tineri instructori ne-au arătat și nouă, „printre picături” cam ce i-au învățat pe ei Nea Racși, sau Nea Șoni, sau Nea Coroamă! Oricum, le-am păstrat o vie aducere aminte și i-am pomenit în toate „poveștile” noastre, la toate „mesele noastre tovărășești”! Iar pentru cei trecuți în neființă, am vărsat și noi, ca Nea Racși, un strop de licoare pe pământul în care își găsesc odihna de veci, în semn de aducere aminte! Prietenul și colegul meu Miki Veress , care a avut o relație mai apropiată cu Nea Șoni, mi-a povestit câte ceva despre dumnealui, despre „omul” Alexandru Mako, pe care l-am comemorat și noi în 2015, la trecerea în eternitate! Fie-i veșnică pomenirea, în sufletele celor care l-au cunoscut, celor pe care „i-a zburat” și celor cărora le-a influențat în bine, viața!

    • Bogdan Maco August 29, 2017 / 10:01 pm

      Va multumesc pentru cuvintele alese si pentru gandurile dumneavoastra! Va doresc numai bine!

  5. Cristian ALDEA (KOVARI) August 30, 2017 / 5:18 am

    Am avut șansa să copilăresc în Buzău, în acel cvartal de blocuri din centrul orașului, blocuri populate de militari ai garnizoanei Buzău. Am stat la câteva scări de familia Maco. O familie minunată… Mi-l aintesc pe col. Maco, coleg cu tatăl meu la unitatea din Boboc. Se remarca prin ținuta dreaptă și un șarm actoricesc, pot spune. Mereu elegant, fercheș și atent la detalii. Pe scară cu dumnealui, a locuit minunatul și regretatul Adrian Edu. Erau minunați cu toții….chiar și la pensie fiind, vorbeau de zbor, de avioane…. nea Toth, Bruchental, Racși, Heghbeli, Antohi și alții….

    • Bogdan Maco August 30, 2017 / 1:13 pm

      Si eu mi-am petrecut o buna parte a copilariei acolo, la blocurile din centru. As putea spune chiar ca am crescut sub ochii celor pe care i-ati enumerat. Oameni deosebiti… din pacate majoritatea sunt acum in escadrila din cer. Ganduri bune!

  6. dinca benoni May 10, 2022 / 7:03 pm

    Oameni adevarati ,piloti in care tara se baza.Dumnezeu sa-l odihneasca in pace.

  7. Trifon Constantin April 4, 2024 / 5:46 pm

    Oameni minunați și profesioniști desăvârșiți , pe care am avut șansa să-i cunosc. Aviatori întrați în legendă. Era întotdeauna o plăcere să te întâlnești cu “nea Rați” în oraș , sa mai afli de câte o întâmplare din viața domniei sale , sau ultimul banc. Întotdeauna cu zâmbetul pe buze , așa va rămâne în amintirile mele. Sunt onorat că am fost contemporan cu acești oameni deosebiți , pe care i-am admirat și pe care i-am respectat. Bunul Dumnezeu să aibă grijă de ei , acolo , în Escadrila din Cer !

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.